Strony

2 cze 2011

Chleb orkiszowo-żytni na zakwasie


Dzisiaj znowu chleb na zakwasie.
Tym razem orkiszowo-żytni
z
bloga niezawodnej Liski:))
Aż trudno mi uwierzyć, że kiedyś
pieczywo na zakwasie
omijałam
szerokim łukiem.

Przecież to nic trudnego.
Dziewczyny do dzieła:)))

I chłopaki też:)))


Składniki na 1 bochenek:

100g zakwasu żytniego

200g mąki orkiszowej z
pełnego przemiału

100g wody


100g mąki żytniej typ. 720
400g mąki pszennej

230g wody
  1 łyżeczka miodu
10g świeżych drożdży
  1,5 łyżeczki soli

W misce wymieszać zakwas żytni,
mąkę orkiszową i wodę.

Przykryć folią i
odstawić na
12 godzin w temp. pokojowej.

Następnie dodać resztę składników.
Wyrobić hakami miksera lub ręcznie.
Wychodzi bardzo gęste ciasto.

Uformować kulę, lekko ją natłuścić z
wierzchu olejem, przykryć i odstawić na
ok. 1-1,5 godziny aż
ciasto wyrażnie urośnie.
  Z ciasta uformować bochenek i przełożyć go
do koszyka (jeśli nie mamy to
można użyć durszlaka
wyłożonego ściereczka
oprószoną mąką).
Odstawić do wyrośnięcia na 30-45 minut.
Rozgrzać piekarnik do 230 stopni razem
z blaszką
i papierem do pieczenia (lub jeśli ktoś
posiada z kamieniem do pizzy).
  Wyrośnięty chleb jednym ruchem przerzucić
na blaszkę (kamień).

Ścianki piekarnika spryskać wodą.

  Piec ok. 20-30 minut najpierw w 230 stopniach
a po 10 minutach zmniejszyć do 210 stopni.
Ostudzić na kratce.

2 komentarze:

  1. oj zjadłabym taki świeży chlebek, pasowałby do mojej konfitury:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja już ponad rok temu przekonałam się do chleba na zakwasie :) Przygodę zaczęłam od Tatterowca - prostego razowca.
    U mnie lubimy najbardziej te, gdzie jest przewaga mąki razowej i to żytniej. Nie są one puchate jak wata, ale ciężkie i pyszne. Znów muszę ożywić swój zakwas, bo ostatnio trochę się zaniedbałam w pieczeniu chlebów.

    OdpowiedzUsuń