Strony

13 kwi 2011

Zakwas na żurek


Przyznam się bez bicia,
że
nie jestem wielką fanką żurku.
W moim rodzinnym domu na
Wielkanoc
jadaliśmy zawsze barszcz
czerwony na zakwasie.

Za to mój mąż jest fanem.

Specjalnie dla niego zdecydowałam
się sama zrobić zakwas
a potem żurek oczywiście:))

Przepis pochodzi z książki
Marka Łebkowskiego

"Najlepsze z najlepszych-przepisy kuchni polskiej"

Składniki:
250g żytniej mąki
(ja użyłam żytniej razowej)
1 L przegotowanej wody skórka z chleba razowego

Mąkę wymieszać z przegotowana
ciepłą wodą.
Przelać do słoja i na
wierzchu
położyć skórkę chleba.

Odstawić słój w ciepłe miejsce
na 24-48 godzin.
Przecedzić i przelać
do
wyparzonych butelek.

Ja przelałam do mniejszego słoika.
Żur można przechowywać w lodówce do 2 tygodni.

2 komentarze:

  1. Przyznam się, że zawsze sięgam po kupny zakwas, a w chwilach szczególnego lenistwa- po żur w torebce, ale skoro przygotowanie zakwasu jest takie proste, to może w końcu się odważę.

    Sama-slodycz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Proponuje dodac czosnek, z tego co mi wiadomo to nieodlaczna czesc zakwasu na zurek!Wcale sie nie dziwie ze nie jestes jego fanka, dodaj czosnku a przekonasz sie ile tracisz:))Pozdrawiam Aldona

    OdpowiedzUsuń