Strony

15 lis 2012

Cebularze


Cebularze czyli bułki z cebulą i makiem,
które wywodzą się z lubelszczyzny.
Ich historia sięga czasów 
Kazimierza Wielkiego a przepis 
pochodzi z kuchni żydowskiej.*
Mój przepis za to pochodzi
z bloga Tatter (zmieniłam tylko
sposób wykonywania farszu).

Składniki 
na 12 sztuk:
500g mąki (250g krupczatki
+250g pszennej chlebowej)
20g świeżych drożdży
1 łyżka cukru
1 szklanka letniego mleka
1 jajko
1 czubata łyżeczka soli
40g tłuszczu (smalcu lub masła)

Składniki 
na farsz:
5 średnich cebul
1-2 łyżki suchego maku
40g masła
szczypta soli
1/2 łyżeczki cukru

1 jajko do smarowania wierzchu

Drożdże wymieszać z 1 łyżką cukru
i 2 łyżkami letniego mleka.
Zostawić aż "ruszą" czyli na ok. 10 minut.
Dodać resztę mąki, mleka, sól, jajko oraz
rozpuszczone masło.
Zagnieść elastyczne ciasto.
Przykryć i zostawić do wyrośnięcia
na jedną godzinę.
W tym czasie przygotować farsz.
Cebule obrać  i pokroić w kostkę.
Na patelni rozgrzać masło.
Wrzucić cebulę oraz sól i cukier.
Smażyć cebulę aż będzie zeszklona.

Ma być miękka ale nie przypieczona.
Dodać mak i wymieszać.


Wyrośnięte ciasto podzielić na 12 części
 (mnie wyszło 10:) i uformować kulki.
Zostawić na 10 minut.
Każdą kulkę rozwałkować na placek
i posmarować roztrzepanym jajkiem.
Na środku ułożyć cebulowy farsz.
Zostawić do wyrośnięcia na 30 minut.
Piec w nagrzanym do 200 stopni piekarniku
około 20 minut (ja piekłam 15minut).

*żródło tu.

3 komentarze:

  1. Uwielbiam cebularze,takie domowe zapewne są jeszcze pyszniejsze:)

    OdpowiedzUsuń
  2. pysznie!

    moje ulubione, babcine były najlepsze! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ale smakowicie wyglądają:)
    od razu mam ochotę na takiego:D

    OdpowiedzUsuń